Hiszpańska Air Europa podpisała porozumienie (MoU) z Airbusem dotyczące zakupu do 40 samolotów A350-900. Umowa stanowi podstawę wymiany floty długodystansowej Air Europa i została ogłoszona podczas trających targów Dubai Airshow 2025. Tym samym przewoźnik powraca do Airbusa po kilku latach od wycofania ostatniego airbusa A330.
Jak podkreśla przewoźnik, wprowadzenie samolotów A350 przyspieszy odnowę istniejącej floty długodystansowej Air Europa, składającej się z boeingów B787, zwiększając rentowność na kluczowych rynkach Ameryki Łacińskiej dzięki niezrównanej wydajności i ekonomiczności tych samolotów. Pasażerowie będą również mogli cieszyć się wyjątkowym komfortem na najwyższym poziomie.
- Zamówienie to stanowi strategiczny kamień milowy w rozwoju floty Air Europa, przyspieszając jej rentowny wzrost poprzez odnowę obecnej floty szerokokadłubowej. A350-900 to przełomowe rozwiązanie dla kluczowych destynacji w Ameryce Łacińskiej. Zapewnia on wyjątkowe wrażenia w kabinie oraz osiągi operacyjne i ekonomiczne niezbędne do rozbudowy sieci połączeń bez kompromisów, zapewniając najwyższe standardy w podróży lotniczej – powiedział Juan Jose Hidalgo, prezes Air Europa.
Warto dodać, że w latach 2005 - 2021 linia korzystała z samolotów szerokokadłubowych airbusa i posiadała jednego A340-200 (2005-2006), 12 A330-200 (2006-2021) oraz pięć A330-300 (2013-2021).
- Jesteśmy dumni, że możemy powitać Air Europa w rodzinie Airbus A350. To zamówienie stanowi silne poparcie dla modelu A350 jako wzorcowej platformy szerokokadłubowej pod względem wydajności i komfortu pasażerów na rynku lotów długodystansowych. Jesteśmy zaangażowani we wspieranie ambitnej strategii rozwoju Air Europa, która wykorzystuje możliwości modelu A350 w swoich przyszłych operacjach długodystansowych – powiedział Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych.
W ostatnich latach linie lotnicze Air Europa znane są z tego, że stawiają na innowacje w branży lotniczej. Oprócz wdrażania najnowszych technologii, które pozwalają zoptymalizować wszystkie aspekty działalności, i zajmowania czołowej pozycji w takich obszarach jak analiza danych w celu zmniejszenia zużycia paliwa i zwiększenia wydajności, firma zdecydowała się wyposażyć swoją flotę wyłącznie w najbardziej zaawansowane samoloty. Pojawienie się we flocie maszyn Airbusa po raz kolejny potwierdza tę strategiczną wizję.
Flota Air Europa
Flota hiszpańskiego przewoźnika składa się obecnie z 59 boeingów: 26 B737-800, czterech B737-8 MAX, 11 B787-8 oraz 18 B787-9 Dreamliner. Linia oczekuje na dostawę 56 samolotów: 40 A350-900 oraz 16 boeingów B737-8 MAX.
Rodzina A350
Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, a w 2022 r. dołączyła do nich także wersja cargo A350F. Samoloty pasażerskie zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu), natomiast wersja cargo będzie mogła przetransportować do 111 ton frachtu.
A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Do końca października 2025 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1 447 samolotów A350: 1019 A350-900, 354 A350-1000 oraz 74 maszyny A350F. Do 1 listopada br. francuski producent dostarczył 682 maszyny A350 do 43 linii lotniczych: 579 A350-900 oraz 103 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (65), Qatar Airways (60) oraz Cathay Pacific (48).